NAJEFIKASNIJI NAČIN DA MALA DECA RAZUMEJU OPASNOST OD NEPOZNATIH LICA


PREUZMITE BESPLATNU E-BOOK KNJIGU!
U OVOM E-BOOK PRIRUČNIKU ĆETE PRONAĆI KOJA JE NAJBITNIJA BORBA KOJU KAO RODITELJ MORATE DOBITI: uz 12 životnih veština koje svako dete treba da nauči tokom detinjstva i kako da im ih implementirate u njihov svakodnevni život

 

Zamislite sledeću situaciju: vaše dete je samo ispred zgrade, na igralištu ili u školskom dvorištu. Prilazi mu nepoznata osoba, nasmejana, sa bombonom ili pitanjem da mu pomogne da nađe izgubljenog psa. Šta će vaše dete tada uraditi?

Ako nemate jasan odgovor – krajnje je vreme da ga pripremite.

Deca ne prepoznaju opasnost instinktivno – moraju da je nauče.

Odrasli znaju da ne treba verovati svakome. Ali dete? Njegova bazična priroda je poverenje. Zato su razgovori o nepoznatima i mogućim opasnostima neophodni – i moraju se voditi više puta, sa primerima, slikama, igranjem uloga.

Jer svaka nova rečenica koju izgovorite na ovu temu smanjuje rizik da vaše dete bude prevareno ili odvedeno. A posledice, znamo, mogu biti nezamislive.

Kako deci različitog uzrasta približiti ovu važnu temu?

1. Deca do 3 godine

U ovom uzrastu dete još uvek ne razlikuje “dobrog” i “lošeg” čoveka. Njihovo poverenje se tek formira i najbolje je ne izlagati ih situacijama jedan-na-jedan sa nepoznatima. Svakako da deca u ovom periodu skoro da uopšte nisu sama ali mogu se blagovremeno pripremati. Prevencija je najjače oružje.

2. Uzrast 3–5 godina

Deci u ovom periodu treba se kroz bajke i priče objasniti koncept opasnosti. Na primer, bajka “Vuk i sedam jarića” savršeno oslikava kako se zle osobe mogu prerušiti i prevariti decu.

Objasnite im da ne treba razgovarati, uzimati poklone, niti ići bilo gde sa osobama koje ne poznaju – ma koliko delovali ljubazno.

3. Deca od 5 godina naviše

Od pet godina dete može da shvati razliku između:

  • familije i rodbine
  • bliskih porodičnih prijatelja (osobe sa kojima sme ići),
  • poznanika (komšije, kolege roditelja, osobe iz prodavnice…) koji su za njega i
  • potpunih neznanaca.

Zato budite konkretni. Nabrojte im po imenu ljude sa kojima smeju negde da idu i objasnite da sa ostalima nikada ne smeju da napuštaju mesto na kom se nalaze.

4. Dodatno objasnite: ljudi nisu uvek ono kako izgledaju.

Deci treba reći da postoje i dobri i loši ljudi, ali da se to ne vidi po licu, osmehu ili lepim rečima. U tome su bajke opet od velike pomoći. Recite im da baš kao što je vuk u bajci bio nasmejan i pričljiv – tako i u stvarnom životu neko može delovati ljubazno, a imati loše namere.

Koja je najvažnija reakcija koju dete mora naučiti?

Ako mu nepoznata osoba priđe i pokuša da ga uvuče u razgovor, dete mora odmah da:

  • napravi korak unazad,
  • okrene se i ode do najbliže grupe ljudi ili sigurnog odraslog.

To mora biti instinkt. I to postaje instinkt samo ako ste to vežbali i pričali više puta.


🎯 Poklon za vas: BESPLATAN plakat za sobu vašeg deteta!

Da bi dete svakodnevno imalo vizuelni podsetnik na pravila ponašanja sa nepoznatima, pripremili smo edukativni poster za sobu.
Uz njega dobijate i kratko uputstvo za roditelje kako da kroz igru i razgovor izgradite bezbednosnu svest kod vašeg deteta.

👉 Preuzmite svoj besplatan plakat [ovde – dodajte link kada bude spreman].

Vi ste ti koji možetenapraviti razliku – i zaštititi g

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *